Publicaties


Deel dit:

FacebookTwitterGoogleLinkedIn


Het begeleiden van praktijkonderzoek

9789089536402
2015, 1e druk
www.hetbegeleidenvanpraktijkonderzoek.nl

Het begeleiden van praktijkonderzoek is een praktische handleiding voor docenten die studenten begeleiden bij hun (afstudeer)onderzoek. Het biedt docenten niet alleen theorie over het begeleiden van praktijkonderzoek, maar ook veel nuttige tips die direct kunnen worden toegepast in de praktijk. Docenten vinden in deze uitgave onder andere informatie over:
• het begeleiden van onderzoek per fase;
• het selecteren en begeleiden van zowel individuele studenten als groepen;
• timemanagement;
• het beoordelen van het onderzoeksverslag, presentaties en studiehouding.

Website met extra’s
Op de bijbehorende website www.hetbegeleidenvanpraktijkonderzoek.nl staat extra informatie, zoals handige formulieren en logboeken, en literatuur over effectief communiceren en het ontwikkelen van een onderzoekende houding bij studenten.

Doelgroep
Docenten in het hoger onderwijs (hbo en wo)
Meer informatie of bestellen »

Doing Research

9789462364820
2015, 4th edition
www.doingresearch4edition.com

Engelse vertaling van het boek Wat is onderzoek?

Meer informatie of bestellen »

Wat is onderzoek?

9789462363632
2014, 5e herziene druk
www.watisonderzoek5edruk.nl

Dit boek maakt het ingewikkelde proces van onderzoeken bijzonder inzichtelijk. Het neemt de student aan de hand om stap voor stap de vaardigheid van het onderzoeken te leren. De nadruk ligt daarbij op het verrichten van praktijkonderzoek, waarvan alle stadia worden doorlopen: van het opzetten van een onderzoek, het verzamelen van gegevens en het analyseren van resultaten, tot het trekken van conclusies en het beoordelen van onderzoeksverslagen. Door veel recente voorbeelden wordt steeds de link gelegd met de praktijk.

Op de bijbehorende website staan uitwerkingen van de opgaven, extra verdiepingsmateriaal, ontwerpcasussen, voorbeelddatasets, PowerPoint-presentaties en een inleiding in het gebruik van spss.

Nieuw bij de 5e druk is de digitale onderzoekstool. Met deze tool kun je stapsgewijs een compleet onderzoek opzetten en uitvoeren volgens de fases uit het boek. In de tool kun je per fase werk voorleggen aan de docent. Zo wordt het doen van onderzoek een stuk makkelijker.

Meer informatie of bestellen »

Statistiek in stappen

9789059319639
2013, 1e druk
www.statistiekinstappen.nl

Dit boek staat nu eens niet bomvol met formules, maar gebruikt alleen díe formules die je als student echt nodig hebt. Het boek legt uit hoe een bepaalde techniek werkt, waar je deze voor gebruikt en op welke onderzoeksvragen deze techniek kan worden toegepast. En er worden veel voorbeelden gebruikt om het nog duidelijker te maken. Zo ligt de nadruk dus niet op de theorie en de formules zelf, maar juist op de toepassing ervan. Het boek bevat een aantal hulpmiddelen die het studeren eenvoudiger maken, zoals leerdoelen en een overzicht van alle gebruikte formules. Op de bijbehorende website is extra materiaal te vinden, zoals oefenvragen, een inleiding SPPS en suggesties voor aanvullende literatuur te vinden.

Meer informatie of bestellen »

Onderzoeken doe je zo!

9789059319240
2013, 2e druk
www.onderzoekendoejezo.nl

Onderzoeken doe je zo! is een inleiding in de onderzoekspraktijk voor het beroepsonderwijs. Het boek leert je hoe een onderzoek eruit ziet en hoe je zelf een eenvoudig onderzoekje kunt uitvoeren. Bij het boek is een website beschikbaar met de uitwerkingen van de opdrachten, PowerPointpresentaties en uitleg over analyses in Excel.

Meer informatie of bestellen »

 

Overige publicaties

  • Koster, A. & Verhoeven, P.S. (2017). Study success in science bachelor programmes: predictive value of secondary school grades. In Kyndt, E., Donche, V., Trigwell, K. & Lindblom- Ylänne, S. (Eds.), Higher Education Transitions: Theory and research (pp. 66 – 84). Oxford: Routledge.
  • Tempelaar, D.T. & Verhoeven, P.S. (2015). Adaptive and maladaptive emotions, behaviours and cognitions in the transition to university: The experience of international full degree students. In Jindal-Snape, D. & Rienties, B. (Eds.), Multi-dimensional transitions of International students to higher education (pp. 334- 364). Oxford: Routledge.
  • Bast, A., Briggs, W.M., Calabrese, E.J., Fenech, M.F., Hanekamp, J.C., Heaney, R., Rijkers, G., Schwitters, B. & Verhoeven, P. (2013). Scientism, Legalism and Precaution – Contending with Regulating Nutrition and Health Claims in Europe. European Feed & Food Review, 6.
  • Gitsels, J.T, Van der Wal, Manniën, J., Ghaly, M.M., Verhoeven, P.S., Reinders, H.S. (2013).The Role of Religion in decision making on Prenatal Screening amongst Muslim Women in the Netherlands. British Journal of Midwifery.
  • Gitsels, J., Manniën, J., Gitsels, L., Verhoeven, P., Ghaly, M., Klomp, T., Reinders, H., Hutton, E.(2012). Midwives’ misconception about early termination of pregnancy in Islamic law withregard to prenatal screening. Prenat Diagn, 32 (1). doi 1-128 DOI:10.1111/j.1097-0883.2012.03905.x.
  • Gitsels, J., Mannien, J., Ghaly, M., Verhoeven, P. & Reinders, H. (2014a). The Role of Religion in Decision Making on Prenatal Screening Amongst Muslim Women in the Netherlands. Midwifery, 30 (3), 297-302. Doi: 10.1016/j.midw.2013.04.001.
  • Gitsels-van der Wal, J. T., Mannien, J., Gitsels, L.A., Reinders, H. S., Verhoeven, P.S., Ghaly, M.M., Klomp. T., Hutton, E.K. (2014b). Prenatal Screening for Congenital Anomalies: Exploring Midvives’ Perceptions of Counseling Clients with Religious Backgrounds. BMC Pregnancy and Childbirth, 14:237.
  • Gitsels-van der Wal, J.T., Verhoeven, P.S., Mannien, J., Martin, L., Reinders, H.S., Spelten, E. & Hutton, E.K. (2014c). Factors affecting the uptake for non-invasive prenatal screening tests for congenital anomalies. BMC Pregnancy and Childbirth, 14:264.
  • Gitsels-van der Wal, J., Martin, L., Manniën, J., Verhoeven, P., Hutton, E., Reinders, H. (2015). A qualitative study on how Muslim women of Moroccan descent approach antenatal anomaly screening. Midwifery. DOI: 10.1016/j.midw.2014.12.007.
  • Gitsels-van der Wal, J., Martin, L., Manniën, J., Verhoeven, P., Hutton, E., Reinders, H. (2015). Antenatal counselling for congenital anomaly tests: Muslim Moroccan women’s preferences. Midwifery. DOI: 10.1016/j.midw.2015.01.002.
  • Van Kuijk, L., Van Ginkel, K., de Vos, J., Brearley, M., Butinar, J., Gielen, I., van Garderen, E.,Chiers, K., Verhoeven, P. (2012). Peri-articular histiocytic sarcoma associated with previous joint disease in Bernese Mountain Dogs. Journal of Veterinary Internal Medicine.
  • Van Meervenne, S.A.E., Verhoeven, P.S., De Vos, J.P., Gielen, I.M.V.L., Polis, I., Van Ham, L.M.L. (2012). Comparison between symptomatic treatment and lomustine supplementation in 71 dogs with intracranial, space-occupying lesions. Veterinary and Comparative Oncology, 10 (2). doi: 10.1111/j.1476-5829.2012.00336.x.
  • Verhoeven, P.S. (2009). Quality in Statistics Education. Determinants of Course Outcomes in Methods & Statistics Education at Universities and Colleges. Ph.D. Dissertation. Amsterdam: Boom Onderwijs.
  • Verhoeven. N. (2005). Sterk in je werk. Amsterdam: Boom Onderwijs.
  • Van Buuren, J.A. and Verhoeven, P.S. (2003). Gegevensverwerking met SPSS (Werkboek). Heerlen: Open Universiteit Nederland.
  • Joosten-ten Brinke, D., Verhoeven, P.S. and Van Buuren, J.A. (2003). “Peer Assessment en self assessment in een competentiegericht methodologie curriculum.” (Peer assessment in E-learning; Innovation in the methodology curriculum of the Open University in the Netherlands). Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21(4), 273-286.
  • Verhoeven, P.S. (2002) Data analyse SPSS 10.1. Rotterdam: Hogeschool INHOLLAND.
  • Inspectie van het Onderwijs (2001). Internet en Intranet in het Hoger Beroepsonderwijs; Een scan van de ontwikkelingen op Internet, Intranet en andere ICT-toepassingen bij 19 hogescholen
    (Inspectierapport). Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.
  • Verhoeven, N., Jansen, W., and Tazelaar, F. (2000). “Sociaal kapitaal van mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt”. Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 16(1), 49-67.
  • Becker, H. and Verhoeven, N. (2000). Utrechtse Emeriti; een sociologische verkenning. Utrecht: Universiteit Utrecht.
  • Verhoeven, N. (1996). Sociale netwerken in het licht van posities op de arbeidsmarkt. Een secundaire analyse op Nederlandse data van de hoeveelheid sociaal kapitaal in de netwerken van mannen en vrouwen
    (masters’ thesis). Utrecht: Universiteit, Vakgroep Sociologie.
  • Gitsels-van der Wal, J. T., Mannien, J., Gitsels, L.A., Reinders, H. S., Verhoeven, P.S., Ghaly, M.M., Klomp. T., Hutton, E.K. (2014). Prenatal Screening for Congenital Anomalies: Exploring Midvives’ Perceptions of Counseling Clients with Religious Backgrounds. BMC Pregnancy and Childbirth, 14:237.
  • Gitsels, J., Mannien, J., Ghaly, M., Verhoeven, P. & Reinders, H. (2014). The Role of Religion in Decision Making on Prenatal Screening Amongst Muslim Women in the Netherlands. Midwifery, 30 (3), 297-302. Doi: 10.1016/j.midw.2013.04.001.
  • Gitsels-van der Wal, J.T., Verhoeven, P.S., Mannien, J., Martin, L., Reinders, H.S., Spelten, E. & Hutton, E.K. (2014). Factors affecting the uptake for non-invasive prenatal screening tests for congenital anomalies. BMC Pregnancy and Childbirth, 14:264.